Independent New York band The Magnetic Fields is fronted by Stephin Merritt – a man whom the press hailed as the best songwriter after Cole Porter. Ten years in the making, this intimate documentary gives us the first up-close look at his work both for The Magnetic Fields and for off-Broadway musical productions.
New York songwriter Stephin Merritt gained international recognition for his band The Magnetic Fields with the release of 69 Love Songs in 1999. The triple album, for which he actually wrote sixty-nine original songs "about love”, uses wit and sophistication to reference all kinds of styles and genres from the entire history of the modern song – from traditional country to electronic pop. Merritt became an influential figure on the contemporary pop-music scene, with the press hailing him as the best songwriter after Cole Porter. Filmmaker Kerthy Fix followed him with her camera for ten years, recording his work in musicals and for The Magnetic Fields. The film also captures Merritt’s relationship with his bandmates and long-term manager Claudia Gonson. In this portrait of an artist considered one of the most prominent singer-songwriters around today, we also take a look inside American culture via interviews with The New Yorker magazine critic Sasha Frere-Jones, comedian Sarah Silverman, musician and theorist Drew Daniel, and Peter Gabriel.