Berliner Gianni Meurer sets out on a journey to Rome in order to find his father: he saw him as a little boy and then lost all contact with him. An old photograph is all he has to help him find his dad, his roots, and even his personal and national identity. This remarkable debut combines documentary and dramatic approaches, and creates a compelling road movie about a trip the protagonist must take in order to move on with his life.
At first sight, young Berliner Gianni Meurer looks a lot like a southerner, and that’s how he feels and acts. The Italian blood coursing through his veins pushes him to take a journey to the unknown in order to seek out his roots and his father, whom he last saw 25 years earlier. Besides faded childhood memories, the only reminders he has of his dad are a few letters and a photograph. Gianni sets out for Rome, showing the photo to everyone he meets on the way in the hope that someone will eventually recognize his dad. In this remarkable debut, German director Claudia Rorarius, who has ample experience making documentaries, blends fiction and reality, biography and drama. Who Saw Him – a road movie about a trip the protagonist must take in order to move on with his life – is based on improvised dialogue and wonderful acting performances from well-known musician Paul Kominek and, above all, Gianni Meurer, which is the protagonist’s actual name. In Germany he is a popular musical actor who, like Gianni in the movie, is an Italian-German who lost all contact with his father at an early age.