This documentary musical comedy with elements of kitchen-sink realist drama captures a private party put together by three girls to honour the memory of their deceased Croatian grandmother. Along with friends and neighbours, guests also include an unknown music band (portrayed in the film by the Czech band Midi Lidi).
Three girls organise a private party to honour the memory of their grandmother Marija Violić, who died six years previously. It’s not a huge gathering of people who come to her flat in the Croatian coastal town of Rijeka, but a colourful cross-section of individuals all the same. Along with various friends and neighbours, the Czech band Midi Lidi are also invited – a bunch of unknowns as far as the other guests are concerned. In such varied company, there’s no chance of the dead woman’s tribute descending into sentimental cliché. Reminiscences are complemented with dancing, singing and even a competition to come up with the best decoration for grandma’s tombstone. Željka Suková’s semi-improvised debut as writer and director hovers on the border between documentary and feature film. The highly personal theme, supported by excerpts from amateur family videos and family albums, here takes the form of some kind of reality show whose aim isn’t to dishonour the deceased but, on the contrary, to seek the most sincere expressions of emotion.