Blue Bird is loosely based on the stage play of the same name by Maurice Maeterlinck. One morning Bafiokadié and his sister Téné leave their village to find their lost blue bird before the day is over. The film’s appeal comes from a combination of its visual components and its spontaneous, amateur performances.
Blue Bird is loosely based on the stage play of the same name by Maurice Maeterlinck. Although the protagonists are still two children, the director set the story in Africa, specifically in Togo. One morning Bafiokadié and his sister Téné leave their village to find their lost blue bird before the day is over. But they find much more along the way – they meet their dead grandparents, fight with the Soul of the Forest, and get invaluable advice from the Chief of Pleasure. On their path to maturity they lose their bird but gain understanding. The highly stylized movie adaptation is no less original. Its magic and appeal come from a combination of its visual components (the film is presented in supercinemascope and tinged blue) and the lively, spontaneous, amateur performances by the two children and the other players. In connection with the film, director Van den Berghe remarked that "a day is a life.”