In the Lumière brothers’ first film from 1895 workers were captured leaving their factory, a process which took less than a minute. In the hypnotic variation on this iconic moving image we observe a similar event played out over eleven minutes. What has changed in 117 years? And who are these workers today?
The title of the early silent film Workers Leaving the Lumière Factory in Lyon essentially tells us everything we need to know. Its contemporary variation is more ambiguous. While we initially make out indistinct figures in a seemingly endless corridor, we finally see their faces up close. Using a precise formal concept, the director not only treats cultural memory, harking back to one of the most celebrated works in film history, but she is also quick to make use of the medium’s appeal, establishing a compelling rhythm to enhance footage of an ostensibly banal event.