"Speed on a piano” is what Spanish genre stylist Eugenio Mira’s third feature has irresistibly been dubbed in festival circles — and true enough, this appealingly absurd thriller finds a prodigious pianist (Elijah Wood) quite literally playing for his life as an unseen gunman threatens to pull the trigger at the first missed note.
"Speed on a piano” is what Spanish genre stylist Eugenio Mira’s third feature Grand Piano has irresistibly been dubbed in festival circles, and true enough, this appealingly absurd thriller finds a prodigious pianist (Elijah Wood) quite literally playing for his life, as an unseen gunman (John Cusack) threatens to pull the trigger at the first missed note. The execution, however, is akin to a less kinked-out Brian De Palma potboiler, with Mira’s swooping, playful technique as intricate as the protagonist’s arpeggios. Setting out to tickle viewers rather than terrorize them, this not-quite-horror film – written by Damien Chazelle, whose Whiplash won top prize at this year’s Sundance Film Festival – is refreshingly blood-shy. In a potentially Gothic twist, the piano is a spooky relic once owned by the musician’s deranged, deceased mentor, who also composed the fiendishly difficult piece that has previously proven his stumbling block.