Renowned Czech documentarist Miroslav Janek’s latest offering draws on informal interviews that journalist Renata Kalenská conducted with poet, gardener, and current leading figure of the legendary rock band The Plastic People of the Universe, Vratislav Brabenec.
The latest offering from renowned Czech documentarist Miroslav Janek is based on a book of interviews conducted by journalist Renata Kalenská with poet, gardener, and current leading figure of the legendary rock band The Plastic People of the Universe, Vratislav Brabenec. This is no traditional biopic chronologically recounting basic life data, but an attempt to capture the charisma, opinions, and approach to the world of one of the most distinctive figures of the Czech underground. The improvised, highly spontaneous interviews take place during various excursions into the countryside, while visiting Valdice prison and, somewhat symbolically, at a gas station in Mikulov near the Austrian border. The director sensitively interweaves the relaxed and, in places, deliberately freewheeling talks about important episodes in Brabenec’s life (imbued with his spiritual-ecological temperament) with poetic moments of a meditative atmosphere.