Rural potters Genjuro and Tobei set off to Kyoto to sell their wares, unaware that their village has been sacked by marauding samurai. Heading home, their paths diverge and, as events take their course, both men receive salutary shocks. Simple human values come up against transient follies and vanities, to supremely moving effect.
The most famous of all Mizoguchi films is based on two ghost stories by Ueda Akinari, written in the 18th century but set earlier, amid the civil wars of the 16th. Rural potters Genjuro and Tobei set off to Kyoto to sell their wares, unaware that their village has been sacked by marauding samurai. Heading home, their paths diverge: Tobei absurdly tries to fulfil his dream of becoming a soldier, while Genjuro is seduced by a mysterious, ghostly noblewoman in her villa on the shore of Lake Biwa. As events take their course, both men receive salutary shocks. Mizoguchi uses conventions from the noh theatre stage to depict the mysterious Lady Wakasa, but the film as a whole is rooted in a kind of lyrical historical realism. Simple human values come up against transient follies and vanities, to supremely moving effect. This masterly film won Mizoguchi two more Venice prizes.