Ken Loach si vždycky volí nepohodlné cesty a poctivě se snaží co nejvíce přiblížit pravdivému poznání. Jeho pohled na krvavý konflikt republikánů s frankisty má daleko k tradiční a zjednodušující představě o občanské válce ve Španělsku a jeho hrdina, mladý britský komunista David, bojující jako dobrovolník na straně republikánů, přijde o mnohé iluze.
Přímých účastníků občanské války ve Španělsku ubývá a jejich vnuci si z krabice starých fotografií dají stěží dohromady, co se tam tehdy dělo a čím krvavý konflikt zasáhl ty, kteří v něm bojovali. Jak se film snaží pečlivě rekonstruovat jedno i druhé, zdařile se v něm prolíná politicko-historická linie s rovinou osobní a emocionálně zaujatou. Davidovi se před smrtí naléhavě vybavují dramatické chvíle střetů frankistů a republikánů, jimž se tehdy jako zapálený britský komunista vydal na pomoc. Tato válka na něj zapůsobila jak svou krutostí, tak také v tom smyslu, že musel v mnohém korigovat své přesvědčení. Loachův film je mimořádně cenný tím, že obsáhlou sumou konkrétních a detailně vykreslených situací dokládá, nakolik je třeba vracet se k minulosti a přehodnocovat zažité polopravdy o tom, jak se utvářela. Perspektiva politicky i lidsky angažovaného Davida je pro tento záměr ideálním prostředkem.