This Iranian drama is set during the allied attack on Iraq. It describes the anabasis of Kurdish refugees from zhe noorth of a country seffering from the dictatorship of Saddam Husein. Director Ali-Reza Amini illustrates the influence of political terror and the machinery of war on a community of people.
This Iranian drama takes place during the Coalition offensive against Iraq. It depicts the anabasis of Kurd refugees from the north of the country plagued by the dictatorship of Saddam Hussein. The key scenes are set on a mountain plain. The refugees – heading across the border to Iran – make up a sample of wretched and disoriented country people. Central to the story is a young bride who steps on an anti-personnel mine. Will any of them help the incapacitated woman? This absurd situation is reminiscent of the Oscar-winning film No Man’s Land set in former Yugoslavia. The drama, which comes close to a documentary, confronts concrete human impotence with the impersonalised machinery of war, represented by planes and helicopters. The film is a blackly grotesque probe which maps the malignant influence of political abnormality on the human community. Each refugee is submerged in his or her own problems, memories and illusions and finds it hard to act rationally.