Pokračování obrazné a záhadné pentalogie hvězdy současného umění Matthewa Barneyho. Skutečná postava vraha Gilmora, kouzelník Houdini, americké mýty, rockový bubeník a 200 000 včel: to vše coby zašifrovaný obraz vývoje pohlavních žláz.
Druhý díl pentalogie dostal formu temného, „gotického“ westernu, který vnáší do systému střet. Barney stále obrazně sleduje motiv stvoření. Na biologické úrovni tedy film reprezentuje fázi vývoje plodu, kdy dochází k rozdělení podle pohlaví. Podle Barneyho se živý systém takovému rozdělení brání a usiluje o zachování rovnováhy, jakou představoval Cremaster 1. Vyprávění putuje v čase – od roku 1977, kdy byl popraven vrah Gary Gilmore (hraje ho sám Barney), k roku 1893, kdy na obří celoamerické výstavě v Chicagu vystoupil kouzelník Houdini. Film krouží kolem tří témat: krajina jako svědek, Gilmorův osud a život včel. Včely tu obrazně představují možnost zpětného pohybu – úniku z osudové nutnosti. Houdiniho představuje spisovatel Norman Mailer (skutečný životopisec odsouzeného). Gilmora váže pouto k iluzionistovi i ke včelímu samci (viz úvod filmu, kdy je vyvolán Houdiniho duch a Gilmorův otec mizí poté, co oplodnil svou ženu). Gilmore vraždil pro svou dívku: vztah tu má podobu jejich vozů zaklesnutých do sebe – bílého a modrého Mustangu 1966. Mezi skryté významy patří hra s výrazem drone, tedy trubec, příživník, ale zároveň hudební prodleva. Proto k bzučení včel v nahrávacím studiu sóluje Dave Lombardo, byvší bubeník skupiny Slayer. Hudební motivy tu nejsou náhodou. Skutečnému Gilmorovi prý telefonoval před popravou Johnny Cash, aby mu splnil poslední přání.