Krásné vévodkyni z Langeais se podaří získat jako vzácnou trofej lásku mladého přímočarého generála, poprvé odzbrojeného na neznámém terénu pařížských salonů v ponapoleonské éře. Nelítostný duel skutečných a předstíraných citů v divácky náročné bravurní adaptaci Balzakovy povídky.
Po skončení napoleonských válek začne být mladý generál Montriveau zván do pařížských šlechtických salonů, kde berou jeho zachmuřenost a neúplatnou přímočarost jako zábavnou atrakci. Krásné vévodkyni z Langeais se podaří získat Montriveauovu lásku jako vzácnou trofej. Muž i žena se časem naučí rozeznat rozdíl mezi hrou, vášní a opravdovou láskou, ale vždy se zpožděním, které nemůže vyústit jinak než tragicky. Rivettův film není „zfilmovaný Balzac“ - ve smyslu obvyklého přiblížení literární látky duchu současné doby. Povrchní ilustrativnosti se velký francouzský filmař vyhne právě tím, že Balzaka s jeho popisy a zdánlivě antikvovaným stylem respektuje jako skutečného partnera ve sdílení vlastní celoživotní posedlosti „lží, která říká pravdu“ (Cocteau). Je přirozené, že jeden z nejpozoruhodnějších filmů roku 2007 tak může oslovit spíše diváka, který autora neopouští v momentě, kdy se ukáže, že hra přestala být hrou.