Nemluvili spolu čtyřicet let, ale když jim zákon velí vybít stáda milovaných ovcí, nezbývá než se k sobě postavit čelem. Komedie o dvou bratrech z islandské pustiny je druhým snímkem Grímura Hákonarsona. Berani vyhráli letos na festivalu v Cannes sekci progresivních snímků Un Certain Regard.
Kiddi pije a rád střílí. Gummi nepije a nestřílí. Zarostlí jsou oba stejně. Gummi a Kiddi jsou svobodní bratři, kteří obývají nehostinné islandské údolí. Domy od sebe mají, co by kamenem dohodil, oba se navíc živí chovem ovcí. A oba také hrdě závodí v soutěži o nejlepšího berana. Velkou část života však spolu odmítají mluvit. Kiddi teď jenom těsně vyhraje beraní soutěž a rozladěný Gummi pak v ohradě vítězného berana prohlíží. Pojme podezření, že je zvíře nakažené smrtelnou klusavkou – pak by muselo být utraceno nejen ono, ale všechna stáda v okolí. Gummi přesto na Kiddiho pošle veterinu. „Oba mí rodiče vyrůstali na venkově, v dětství jsem se tam musel každé léto vracet,“ říká Grímur Hákonarson, který v Beranech hraje s typickými islandskými kartami – nerudnými fousáči, drsnou přírodou, úsporným záběrováním. Tragikomický osud bratrů, kteří pod tlakem okolností musí přehodnotit svůj vztah, má však globální dosah.