Past
Balkánská verze Zločinu a trestu, jak svůj snímek charakterizoval talentovaný srbský režisér Srdan Golubović, je hlubokou sondou do postmiloševićovské reality země, kde už se neválčí, ale lidský život tím na ceně nezískal. Past s odstupem navazuje na dnes již klasická díla „černé série“ jugoslávského filmu.
Stejnojmenný román Nenada Teofiloviće (2002), který patří k vrcholům současné srbské prózy, silně oslovil i Srdana Goluboviće, představitele nastupující filmařské generace této země. Charakterizoval ho jako balkánskou verzi Zločinu a trestu. V žánrovém „balení“ kriminálního příběhu nabídl hlubokou sondu do postmiloševićovské reality Srbska. Už se tu sice neválčí, ale lidský život tím na ceně nezískal. Morální koroze zasáhla i ty, kdo hledají cestu k normálnímu, důstojnému bytí. Učitelka Marija a stavební inženýr Mladen, dva docela obyčejní Bělehraďané, prožívají dny plné pohody a manželského štěstí do chvíle, kdy se dozvědí, že jejich desetiletý syn Nemanja trpí vážnou srdeční chorobou. Pomohla by operace v zahraničí, ale její cena je pro mladý pár závratná. Řešení však nelze odkládat, protože chlapec může každou chvíli zemřít... Srdan Golubović podává výmluvnou a formálně vytříbenou zprávu o stavu dnešního Srbska. S mnohaletým odstupem navazuje na sociálněkritickou, černou sérii jugoslávského filmu, reprezentovanou především jmény Živojin Pavlović, Aleksandar Petrović a Dušan Makavejev.