Na venkovskou usedlost dorazí zájezd německy mluvících turistů, kteří si objednali lov na jelena. Sedmnáctiletá Ria se nemůže smířit s tím, že její otec Alf si vydělává právě tímto způsobem, a snaží se celé akci zabránit. Členem výpravy je i Augusts, který před lety z Lotyšska odešel a usadil se v zahraničí, kde žije v bezdětném manželství. S jeho příjezdem se otevírá tíživá rodinná minulost (autohavárie a následné psychické onemocnění matky), s níž se citlivá Ria vyrovnává poněkud razantním způsobem, mladicky přesvědčená o správnosti svého jednání. Temný jelen vznikl podle stejnojmenného dramatu uznávané autorky Ingy Ābeleové, jejíž hry jsou přirovnávány k dramatům Tennesseeho Williamse. Režisér Viesturs Kairišs zdařile převedl dramatický text do filmové podoby, v níž využil zvláštního půvabu jelení farmy i výrazného hereckého potenciálu všech protagonistů.