Proslulý tchajwanský tvůrce Hou Hsiao Hsien využil nabídky natočit v Paříži film na počest 20. výročí založení Musée d’Orsay. Spojil tak svůj obdiv k Paříži a objev legendárního filmu Alberta Lamorisse Červený balónek se svou zálibou v loutkovém divadle. Hlavní ženskou postavu, lehce potrhlou a věčně rozcuchanou Suzanne, vytvořila s osobitým půvabem Juliette Binocheové, tentokrát odbarvená na blond.
Simonovi je sedm let. Cestou pařížskými ulicemi ho sleduje tajemný červený balónek až domů. Vášní Simonovy matky Suzanne (Juliette Binocheová) jsou loutky. Právě připravuje pro loutkové divadlo nové představení a je tak pohlcena svou tvůrčí činností, že jí běh všedního života přerůstá přes hlavu. Rozhodne se proto vzít si na výpomoc čínskou dívku Song Fang, která v Paříži studuje film a mluví dobře francouzsky, aby se starala o Simona a trochu i o domácnost. Let červeného balónku je první z filmů, jimiž chce vedení pařížského Musée d’Orsay připomenout 20. výročí jeho založení. „Když mi lidé z Musée d’Orsay navrhli, abych s nimi natočil film, hned jsem přijal a začal jsem o projektu přemýšlet,“ říká režisér Hou Hsiao Hsien. „Scházel jsem se s lidmi, četl knihy o Paříži a o francouzském filmu… a objevil jsem existenci snímku Alberta Lamorisse Červený balónek.“ Proslulý tvůrce tak dostal příležitost spojit objev atmosféry Paříže a legendárního Lamorissova filmu se svou zálibou v loutkách a různých typech loutkového divadla.