Stárnoucí zloděj a jeho dva kumpáni se obohacují na lidské důvěřivosti..., než se karta obrátí. S odkrýváním individuálního zázemí postav nabývají v původně úsměvném příběhu na síle dramatické momenty. Digitálně restaurovanou kopii ve své době nejvíce zneuznaného filmu Federica Felliniho, jak ji mohli v roce 2002 poprvé vidět diváci boloňského festivalu Immagine Ritrovata, uvádíme v české premiéře u příležitosti 90. výročí narození velkého italského režiséra.
Fellini plánoval Podvodníka zpočátku jako úsměvný příběh ā la Lubitsch o třech zlodějích, kteří nejrůznějšími triky balamutí důvěřivé lidi a tahají z nich peníze; s odkrytím individuálního zázemí postav ale nabyly na síle dramatické momenty. Triumfální cesta Silnice kiny celého světa byla ještě v plném proudu, když jejího režiséra potkala největší katastrofa jeho kariéry: odmítnutí Podvodníka bylo bezmála jednohlasné. Fellini doplatil na to, že nechtěl těžit z dosaženého úspěchu a ignoroval výzvy producentů, aby dal publiku „novou Gelsominu". Překvapí ovšem, že málokdo ze starších kritiků bral v potaz, že se dívá na zmrzačenou verzi téměř dvouhodinového snímku, jenž se promítal na festivalu v Benátkách. Tím spíš má smysl připomenout si v Karlových Varech letošní 90. jubileum géniova narození právě jeho nejvíce zneuznaným dílem. Plně docenit ho mohli roku 2002 diváci boloňského festivalu Immagine Ritrovata – zde byla poprvé promítnuta zkompletovaná a digitálně restaurovaná kopie, kterou uvidíme.