Film Alexandra Sokurova není adaptací Goethova slavného dramatu. Tvůrce říká, že natáčel to, co vyčetl mezi řádky o postavě Fausta jako hybatele velkých myšlenek a snílka, ovládaného nejzákladnějšími lidskými pudy: hladem, lačností a chlípností. Faustem, který získal Zlatého lva na loňském benátském festivalu, navázal Sokurov na své filmy o povaze moci, jejichž postavami byli Hitler, Lenin a Hirohito.
Faust Alexandra Sokurova není adaptace Goethova textu v pravém smyslu slova. Tvůrce říká, že natočil to, co vyčetl mezi řádky. Jak vypadá svět, v němž se rodí skvělé myšlenky? Faust je podle autora filmu hybatel myšlenek, konspirátor, snílek. Jako každá lidská bytost je však ovládán nejzákladnějšími pudy: hladem, lačností, chlípností. Faust završuje Sokurovovu tetralogii o povaze moci. V prvních třech filmech šlo o skutečné historické postavy: Adolfa Hitlera, Vladimíra Lenina a císaře Hirohita. Všichni tři byli velkými hazardními hráči, kteří prohráli nejdůležitější sázky svých životů. Co s nimi má společného Faust, který patří do literatury, a ne do politiky? Podobně jako oni miluje a šíří slova, kterým lze snadno uvěřit, a jako oni je až patologicky nešťastný v denním životě. Zlo je nezničitelné, rodí se vždy znovu, a Goethe formuloval jeho podstatu, když řekl: „Nešťastní lidé jsou nebezpeční".