Papusza
Bronisłava Wajsová (1908–1987), známá jako Papusza, je nejslavnější cikánskou básnířkou na světě. Její osud je v Polsku obestřen legendou, podle níž jí básnický talent přinesl slávu, ale její vlastní lidé ji prokleli jako zrádkyni tajemství prastaré kultury Romů a jejich zvyků.
Cikánská básnířka Bronisława Wajsová (1908–1987), známá jako Papusza, je v Polsku legendární postavou. Místo pokusu o klasický životopisný film tvůrci evokují události důležité jak pro individuální osud talentované ženy, tak pro novodobou historii jejího etnika. Černobílá fotografie vydává poetické, místy syrové svědectví o krajinách, jimiž před druhou světovou válkou a těsně po ní putovali Romové se svými vozy a svými obyčeji, ale také o zmaru jejich nejlepších tradic a o fyzické i morální bídě, jež je postihla po zákazu kočování. Třebaže Papusza v různých fázích svého života tvoří ústřední bod vyprávění, teprve ve druhé půli filmu do sebe začnou zapadat střípky skládající obraz jejího mládí, nešťastného manželství, její povahy a zvyku zaznamenávat své prožitky a pocity ve verších na kousky papíru. Střídání časových rovin klade nároky na divákovu vnímavost, ale dovolilo tvůrcům působivě vyjádřit osobní tragédii ženy, jíž básnické nadání přineslo slávu, ale také prokletí.