Ve druhém pokračování Andersonovy sarkastické trilogie o poměrech v Anglii 60. let se Mick Travis coby obchodní zástupce firmy stává žasnoucím průvodcem zkorumpovanou společností. Malcolm McDowell opět exceloval v hlavní roli a za kamerou stál stejně jako u předchozích dvou režisérových titulů Miroslav Ondříček.
„Jako úplně malý kluk jsem byl tímto filmem naprosto fascinován, i když jsem mu vůbec nerozuměl. Jako dospělý muž si uvědomuji, jak je toto mistrovské dílo mrazivě aktuální.“ David Ondříček. Když Lindsay Anderson poprvé obsadil Malcolma McDowella do hlavní role své spektakulární a zároveň ostré satiry na britské elitní školství Kdyby… (If…,1968), pojem „charismatický herec“ se ještě neužíval, ač by se na něj dokonale hodil. Student Mick Travis v jeho podání je v tomto dalším pokračování volné trilogie „šťastným mužem“, jenž se jako obchodní zástupce dostává do styku s představiteli širokého společenského spektra. Pro režiséra je to příležitost k sarkastickým výpadům všemi směry: od politiků, podporujících vojenské režimy v rozvojových zemích, až po zpovykanou zlatou mládež, která rebeluje proti establishmentu. Patos společenské kritiky někdejších „rozhněvaných mladých mužů“ se zde setkává s Andersonovým smyslem pro groteskno a duchaplnou nadsázku.