O něčem jiném
Jednou z hrdinek je česká olympionička Eva Bosáková, druhou žena v domácnosti a pozornost je střídavě věnována náplni jejich všedního dne. Chytilová se vždy bránila tomu, aby její celovečerní debut byl chápán jako pouhá konfrontace dvou rozdílných postojů k životu.
„Na začátku své filmařské dráhy Věra Chytilová napsala: ‚Film má mít pravdu, estetiku, rozum, cit a víru, protože film má být pravdivý, vzrušující, potřebný, krásný a plný naděje. Takové filmy bych chtěla dělat. Bojím se ale, že to nebudu nikdy umět.‘ Věra Chytilová je filmařka mého života. Stále hledala, stále pochybovala, nikdy nedělala kompromisy, neustrnula. To jsem na ní obdivovala. Film O něčem jiném jsem viděla ve svých čtrnácti letech a znamenal pro mě něco jako zásah bleskem. Po projekci jsem si do deníku napsala, že chci dělat filmy. V té době to byla zcela absurdní představa a nikomu jsem se s tím nesvěřila, protože by se mi každý vysmál. Ale vím jasně, že Věra v ten den změnila můj život.“ Helena Třeštíková. Autentický pohled na to, jak vypadá každodenní život dvou současných mladých žen, znamenal skutečně docela „něco jiného“, než na co byl český divák v kině zvyklý. Dějová složka byla potlačena, dramatismus nahradil zájem o všední detaily, cílem bylo podněcovat k samostatné úvaze, při níž se nelze obejít bez přezkoumání vlastních morálních stanovisek.