Domů
Zatoulaný fotbalový míč, časem pokřivená schodiště v liduprázdných zákoutích a pár zvířecích pozorovatelů – to jsou nevšední protagonisté dechberoucím způsobem komponované vizuální etudy, kterou se nezapomenutelný íránský tvůrce kouzelně rozloučil s filmovým plátnem. Snímek bude promítán společně s dokumentem 76 minut a 15 vteřin s Abbasem Kiarostamim.
Málokterý tvůrce dokázal pracovat s kompozicí filmového obrazu tak precizně jako vůdčí osobnost íránského filmu Abbas Kiarostami. Jeho černobílá miniatura, odehrávající se ve stinných a liduprázdných uličkách středomořského městečka, měla být průzračnou souhrou statické a pohybové kompozice. Bohužel smrt byla rychlejší a snímek dokončili na základě pečlivě komponovaných fotografií starobylých zákoutí a s využitím triků režisérovi spolupracovníci. Nakonec se tak toulavý míč mohl vydat na střemhlavou cestu po nekončících schodištích, která vyruší jen pár zvířecích pozorovatelů. Jako kdyby v uličkách městečka vyprázdněného odpolední siestou probíhal neviditelný a tichý fotbalový zápas plný nečekaných přihrávek. Kouzelné pásmo oživených fotografií je průzračnou esencí Kiarostamiho jedinečně naplněného poslání filmaře, fotografa a básníka a nádhernou vzpomínkou, která se vtiskne hluboko do vizuální paměti.