Maciej z válečného dramatu Popel a démant je prototypem Wajdových tragických postav, vystavených krutým tlakům doby, jež jim přináší zmar. Režisér se rozhodl Macieje kostýmem i vedením herce přiblížit mladé revoltující generaci 50. let, což spolu se sugestivním projevem Zbigniewa Cybulského rázem z hrdiny učinilo národní ikonu.
Je první den míru, ale pustošivé stopy války jsou patrny na každém kroku, nejvíce snad v lidských duších a osudech. V zemích budoucího východního bloku pak bude ničivý boj dále pokračovat – Maciej Chelmicki, příslušník Zemské armády (Armia Krajowa), který byl stejně jako mnoho jeho mladých vrstevníků odhodlán položit život za vlast v nerovném zápase s Němci, má právě v tomto dni za úkol zlikvidovat komunistického předáka. Jeho mysl se vzpouzí, je vyčerpán tím, co zažil, a nechce dál zabíjet, a v těch několika zjitřených hodinách před činem navíc pozná dívku, kterou by chtěl milovat a nahradit si tak vše, oč ho připravila válka. Film je důmyslně vystavěn na klasickém principu jednoty času, místa a děje, šerosvit a expresivní kontrast černé a bílé spolu s vytříbenou výtvarnou hodnotou obrazu navozují symbolický význam četných výjevů a scén. Ačkoliv se Wajda nevyhnul dobovému ideologickému tlaku, vnitřně rozervaný Maciej je velkým tragickým hrdinou, promlouvajícím i k dnešku.