Příběh odkvetlých chryzantém
Kikunosuke je vypuzen z rodinného divadelního klanu a pouze služebná Ótoku ho všestranně podporuje, když se přidá ke kočovné divadelní společnosti. Za jeho triumfální návrat do Ósaky však žena platí vlastním zdravím… Příběh, vycházející ze skutečnosti, je subtilní úvahou nad podstatou umělecké tvorby a hranicí mezi herectvím a skutečným životem.
Ve snaze obejít nařízení vojenské vlády, volající po vlasteneckých a morálku posilujících tématech, se Mizoguči uchýlil k příběhu herce divadla kabuki, který se odehrává v období Meidži. Kikunosuke je pro své sobecké a povýšené chování vypuzen z rodinného divadelního klanu a pouze služebná Ótoku má odvahu mu do očí říci, že jeho herectví je průměrné. Dokáže ho ale přesvědčit, aby na svém umění tvrdě pracoval, a všestranně ho podporuje, když se přidá ke kočovné divadelní společnosti. Za jeho triumfální návrat do Ósaky však žena platí vlastním zdravím… Příběh, vycházející ze skutečnosti, již existoval v podobě divadelní adaptace, Joda s Mizogučim jej však dokázali přetavit v subtilní úvahu nad podstatou umělecké tvorby a hranicí mezi herectvím a skutečným životem. Snímek, v němž vyvrcholily Mizogučiho estetické experimenty s dlouhými záběry a celými scénami bez jediného střihu, patří k jeho vůbec nejlepším filmům.