A young Ethiopian experiences a wretched anabasis in his quest for ethnic and religious self-determination. In order to save his life, his mother has Shlomo deported as a child to Israel. Here, adopted by a French family, he pretends he is an Ethiopian Jew - a Falash. Burdened by having to conceal his identity, he struggles for his own human dignity right up adulthood.
Thanks to his false Jewish identity, a nine-year-old black Ethiopian manages to escape from a refugee camp in the Sudan, where he would have died of starvation. His mother - a Christian - smuggles him into a rescue transport for Ethiopian Jews known as Falash, who are offered asylum in Israel (“Operation Moses” in 1984). Under a different name, Shlomo finds it hard to get used to the new surroundings. He misses his mother and refuses to adapt to the collective with whom he is in constant conflict. However, his adoption into a harmonious family environment pacifies him somewhat, although he continues to suffer complexes in concealing his true origins. Before Shlomo grows up, he experiences difficulties trying to integrate in his quest for his true — human — identity: racist attacks, Judaism and the war in the occupied territories. He studies medicine in France before he is finally able, now a man and himself a father, to return to his roots.