The Man Who Changed His Mind
A brain specialist builds a machine to move the mind of one person into the body of another, and uses the invention for his own sinister ends. Robert Stevenson’s stylish, fast-paced sci-fi thriller sees the great Boris Karloff in one of the first and best of his many ‘mad scientist’ roles.
A brilliant brain specialist discovers how to move the mind of one person into the body of another and decides to use the invention for his own sinister ends. After some excellent American horrors, Boris Karloff returned to England to make The Man Who Changed His Mind. Directed with panache by Robert Stevenson, the film blends dramatic horror and playful character comedy. In what became the blueprint for many ‘mad scientist’ roles, Karloff flits effortlessly between warmth and menace. So adept was he at playing gifted, unstable scientists, touched by genius, but tinged with madness, that he was still doing variations on the theme thirty years later. Anna Lee commands a strong role – highly unusual for a leading lady in 1930s horror cinema – as a feisty scientist who doesn’t need a man to tell her how to do an experiment. Beautifully finished off with impressive sets and moody, expressionistic lighting, The Man Who Changed His Mind easily ranks alongside Karloff’s better-known American horror classics.