A stylized biopic of the notoriously violent and celebrated British prisoner who changed his name to Charles Bronson. Many at this year’s Sundance festival considered this gripping movie, by the maker of the cult film Pusher, the hands-down most significant film experience of the fest.
Michael Peterson, better known under the nickname Charles Bronson, was born in Aberystwyth, Wales in 1952. He was first sent to prison 22 years later for holding up a post office. With the exception of being released for short periods, he has remained behind bars, with nearly three decades of his life spent in solitary confinement or a high-security psychiatric hospital. Today this notoriously violent and celebrated British prisoner is best known for his exceptional physical condition, as well as his well-regarded poetry and art. Danish director Nicolas Winding Refn has stylized the brutal aggression and over-the-top madness of an uncontrollable sociopath into a bewitchingly surreal biopic. He transforms episodes from Bronson’s life, acted with utter conviction by the outstanding Tom Hardy, into a kind of vaudevillian nightmare. This artistically gripping explosion of style, interlaced with a generous dose of irony, is accompanied by a soundtrack which includes the works of Wagner, Verdi, and Pet Shop Boys.