Timbuktu is a quiet town governed by Islamic fundamentalists. For Kidane, who lives a peaceful existence with his family outside the city, everything changes when he accidentally kills a local fisherman. In his visually arresting and powerful film, director Sissako chose a narrative style both original and distinctive, in which he blends absurd humor with moments of tragedy. The result is an uncompromising statement on religious fanaticism, malice, and the desire for power.
Controlled by a group of Islamic fundamentalists, Timbuktu has gone completely quiet, the streets are empty, house doors are closed, neighbors have stopped meeting to chat, it’s even forbidden to smoke. Kidane lives on the tranquil dunes nearby with his wife Satima, daughter Toya, and their 12-year-old cowherd, Issan. The seeming repose of their lives is turned upside down when Kidane accidentally kills a fisherman named Amadou and must answer to newly instituted laws. In his visually arresting and powerful film, director Sissako chose a distinctive narrative style, in which he blends absurd humor with moments of tragedy. He combined veteran actors (often cast in negative roles) with nonactors, and submitted an uncompromising exposé on religious fanaticism, malice, and the desire for power. The movie is loosely based on an actual tragedy that took place in 2012 in Aguelhok, Mali, when a man and woman were stoned to death because they lived together with children under one roof but were not "married before God.” The film screened to deserved acclaim in the main competition at the Cannes IFF.