Afghan children know that a landmine can be a valuable find. If you can carefully dig it out, you can sell it at a profit. A gang of kids spend their free time doing just that in a country whose landscape is both harsh and hauntingly beautiful. This visually sensitive feature interweaves strands of documentary, fantasy, and myth from a land where war is a fixed reality.
A gang of Afghan kids dig up old Soviet landmines and then sell the explosives to another group of kids working in a mine. Another children’s gang controls the trade routes in the arid Pamir Mountains, robbing individual caravans. Still other kids, in contrast, use the rusting tanks abandoned by various combatants as a kind of jungle gym. This generation represents the pain of the past but also the uncertainty of the future. The director captures their dreams and their efforts to survive. Partaking of both fiction and documentary, the film moves between modern fable, myth, and horrific wartime reality. Nevertheless, the director places great emphasis on the poetic formal treatment of a movie shot on 16 mm film stock. Slow-motion shots blend into time-lapse footage, and time becomes another of the work’s motifs. Pieter-Jan De Pue spent seven years traveling to Afghanistan, visiting multiple regions, and interviewing the inhabitants; he was once even attacked by the Taliban. The result is an intimate portrait of the Afghan people, their way of life, and of the beautiful though impoverished landscape.