Now in his 50s, when Agoston loses his job he goes out to find another. His journey, punctuated by a variety of bizarre encounters, leads him to the Baltic Sea – appropriate considering that his greatest dream is to catch a big fish. The film by Slovak director György Kristóf, shot as a Czech coproduction, was selected for the Cannes festival’s second-seeded competition, Un Certain Regard.
The old proverb that “every ending is another beginning” precisely describes the case of 50-year-old Ágoston, an ethnic Hungarian from Slovakia who loses his job and leaves his family behind in order to head north to the Baltics in search of a job and to do some solid fishing. But he doesn’t exactly get a warm welcome as a new welder in the Latvian port town where he ends up – in fact, we’re just at the beginning of an unpredictable and slightly melancholy (but hardly depressing) odyssey full of bizarre encounters. The first Slovak film to be shown in Cannes’ Un Certain Regard section in the country’s modern history, Out invites viewers on a journey through Eastern Europe filled with surreal, enchanting, bittersweet, and comic episodes. Director György Kristóf presents his personal take on the state of post-communist society through a series of masterfully arranged and often fascinating scenes that add significantly to the dreamlike mood of this charismatic debut film.