Poignant fragments of the spectral existence of an eastern Ukrainian republic straddling the border between law and injustice, fantasy and reality, dreams and nightmares. The artistically treated documentary material provides disturbing evidence of the intense bifurcation of fact and fiction in today’s pseudo-reality of media images.
Soon after Maidan came the Donbass, and the stirring of solidarity and civil consciousness gave rise to hatred and a devastating fratricidal war. This joyless image of a world robbed of morality, conscience, and taste is conveyed to us as a restaging of YouTube videos uploaded by people who were present during the rampages in eastern Ukraine. This episodic story presents the revolutionary and the unexceptional, the ceremonial and the degrading, and both cheerful and dispiriting moments of Donbass life, reminiscent of a crude spectacle in which the majority of the cast appear as puppets or extras. Acknowledging the ambivalence of his take on the rebirth of the region’s tragedy as farce, Sergei Loznitsa unmasks the universal mechanisms underlying the shared transformations of fact and fiction.