S humornou nadsázkou jsou tu vylíčeny pohnuté osudy Alexe, kterého rodiče odvezli do emigrace. Po letech, po autohavárii, při níž zahynuli a on ztratil paměť, si ho do rodného Bulharska odváží jeho svérázný dědeček Vasil. Vrací mu nejen pocit identity, ale utvrzuje v něm i vědomí světoobčana.
Pohnuté osudy Alexandra – Alexe – začínají jeho narozením. Pár let poté s rodiči emigruje z Bulharska. Po strastiplném útěku přes Jugoslávii a Itálii rodina zakotví v Německu. Po změně poměrů se rozhodnou navštívit starou vlast, ale těžkou autohavárii přežije jen Alex. Za mladíkem, který ztratil paměť, se rozjede jeho děd Vasil. Když shledá, že pilulky německých lékařů vnukovi nepomáhají, nasadí vlastní terapii... Domů, do malebného bulharského městečka, pak přiváží sebevědomého mladého muže, který se začíná rozpomínat na dětství. Současně si však děd uvědomuje, že nemá právo přivlastnit si vnukův osud. Peripetie kuriózního příběhu (východiskem je autobiografická próza Iliji Trojanova) jsou tu podány s ironickou nadsázkou. Její balkánský šarm suverénně zvládají herci, vedení známým divadelním režisérem Stefanem Komandarevem.