Jean-Claude Brialy and Gérard Blain had already played the two opposing characters in Chabrol’s famous debut Bitter Reunion. While, in this film, the audience is given a ray of hope at the end, there is no sign of a happy ending in The Cousins, likewise in the works of practically all adherents of the French New Wave.
This film, one of the first to launch the New Wave in France, is dominated by two sharply opposing characters. The villager Charles is a timid introvert and diligent student, whilst his Parisian cousin Paul is a born bon vivant who thinks only of parties and tantalising love affairs. He doesn’t bother with his studies, but still manages to pass his exams, while plodder Charles fails. When he arrives in Paris during the opening scene of the film, Charles gazes, mesmerised, at the colourful city and the bohemian lifestyle of Paul and his entire clique. The atmosphere of this image, however, gradually changes and a sense of apprehension starts to build up. Charles’s prospects of love, friendship and his law diploma turn into a series of crushing defeats. Paul’s flat, which at first seemed a refuge full of hope, finally becomes a nightmarish trap from which there is no escape.