Described by Anger as “a ‘high’ view of the Myth of the American Motorcyclist”, it uses found footage and non-stop 1960s pop to explore the erotic fascination of leather-clad biker boys, violence, power and sadomasochism.
Epochal in a number of ways, this seductive montage intercuts homoerotic shots of a Brooklyn motorcycle gang with found footage and images of American cultural icons. The splendid score of bubblegum pop adds ironic counterpoint. The film created a new cinematic language that could be seen as a prototype for both MTV-like music videos and reality TV. Its style influenced directors including Rainer Werner Fassbinder, Martin Scorsese and Quentin Tarantino. Anger claims to have cleared the rights to his impressive soundtrack, something that would cost millions today. It also proved groundbreaking in a legal sense. During its premiere run, someone denounced it as pornography to the Hollywood vice squad. The case eventually went to the California Supreme Court where the film was declared “of redeeming social merit”.