An autobiographical feverish dream by Jonathan Caouette created from documentary excerpts, staged sequences, home videos, amateur films and answerphone messages. A young man takes a hallucinogenic trip through the three decades of his life to show the fate of his mother in this psychedelic film filled with tenderness.
New York, March 2002. Thirty-two-year-old Jonathan finds out that his mentally ill mother has overdosed on lithium. After five years, he returns in the company of his boyfriend to the places where he grew up in the suburbs of Houston, Texas. That just about wraps up the plot of one of the most original films of the last five years. This autobiographical feverish dream is made up of documentary excerpts, staged sequences, home videos, amateur films, photographs, answerphone messages and the like. Through a psychedelic dramatisation of a life of trauma, Jonathan tries to come to terms with the wrong done to his mother, who was needlessly subjected to more than 200 electric shock treatments. Edited with iMovie software, a standard component of any Apple Computer, the film became a hit among viewers at both the Sundance and Cannes film festivals. A stirring cinematic “exorcism” as well as a highly intimate avowal of a son’s love for his mother.