Afterschool
Screened in Un Certain Regard at Cannes in 2008, Antonio Campos’ feature debut is a disturbing psychological study that unfolds around an introverted student of an elite high school who accidentally captures a shocking incident with his video camera. The presence of Haneke and Wiseman can be felt in this precise and coldly analytical look at the YouTube generation.
For his exceedingly personal debut, considered by many as one of the key American movies in recent years, Antonio Campos chose a topic that is itself the basis of the film. The protagonist, an introverted high school student named Robert (Ezra Miller) who perceives life primarily through internet videos, is an observer communicating with those around him by means of a camera. His video camera allows him to both record and interpret reality – and to forget about his psychological troubles. But before he has time to fully familiarize himself with the device, he captures a shocking event while shooting a school assignment that instantly disrupts the seemingly smooth operation of the elite institution. Campos acknowledges the influence of renowned documentarist Frederick Wiseman, whose film High School intrigued the young director for its depiction of the methods moralizing teachers use to communicate with their students. Formally speaking, this disturbing psychological study owes much to the coolly analytical style of Campos’ role model Michael Haneke.