Exile
After The Missing Picture (2013), Cambodian filmmaker Rithy Panh has returned to considerations of revolutions in general and, in particular, the one he experienced in 1975 when the Khmer Rouge took power. His new film is more abstract, but the combination of archive material and staged scenes achieves a similar level of informative value.
After The Missing Picture, Cambodian director Rithy Panh has returned to considerations of the revolution he experienced in his homeland, but he also ponders the meaning of exile. Here he creates another very personal documentary, more abstract than the one that came before, using a combination of archive footage and photographs from Pol Pot’s dictatorship; he also includes carefully selected images and commentary, in which newly written text blends with citations – from Mao Zedong to Robespierre. He drew material from historical sources, but even more so from family photographs and from objects he owns or that he found in exile. In an apparent evocation of the spirit of Alain Resnais’ Night and Fog, the work presents images, various equipment, old phonograph records, and a plethora of pictures of unfinished dinners that remained after the forced evacuation in April 1975 on the day the Khmer Rouge took power in Cambodia. Panh’s poetic essay about a different state-organized mass murder holds a similar warning.