Mourning for Anna
The aging but elegant Françoise takes pride in her daughter’s accomplishments, however, the latter meets a sudden and violent death. The devastated woman decides to escape to a secluded place and withdraw into herself. Via a sensitive and aesthetically refined drama, the film reflects upon a difficult life situation, and also considers whether art has the ability to heal.
The face of a gracefully aging woman betrays her emotion and pride: her daughter, an aspiring virtuoso violinist, is performing the concert of her life. But it is also her last concert: we next see the girl lying on a slab in the mortuary. Her destroyed mother Françoise decides to deal with her devastation in total seclusion, without realising what this choice will bring her. She returns to a place in the mountains she has not seen for decades; will it help her to start again, or will it just evoke yet more hidden memories? This subtle film attempts to draw the solitary heroine into the focus of events, which it does literally, thanks to the principal use of frontal and precise, symmetrical shots. In its intimacy the film encourages us to share in the woman’s sorrow – her oppressive situation is conveyed to the viewer not through words, but through an atmosphere thickened by the protagonist’s stifled grief. With its sensitivity and the particular woman’s perspective it portrays, this work ranks alongside the inward-looking films of Jane Birkin (Les boîtes, 2007) and Valeria Bruni Tedeschi (Actrices, 2007).