Macondo
Visit Vienna as a tourist and you aren’t likely to see kids like Ramasan, the 11-year-old subject of docu director Sudabeh Mortezai’s deeply humanist fiction debut. As an Iranian who split her childhood between Tehran and Vienna, Mortezai can clearly identify with the confused emotional state of her young protagonist.
Visit Vienna as a tourist and you aren’t likely to see kids like Ramasan, the 11-year-old subject of docu director Sudabeh Mortezai’s empathetically observed fiction debut. To find such foreigners, one must venture to the outskirts, where the eponymous immigrant settlement offers housing to nearly 2,000 refugees taking shelter from their home countries. As an Iranian who split her childhood between Tehran and Vienna, Mortezai can clearly identify with the confused emotional state of her young protagonist (Ramasan Minkailov), treating his unique situation as one example of Austria’s complex immigrant experience. Ramasan finds himself torn between Chechen custom and his new environment. Some of his friends retaliate against their surroundings, keying rich people’s cars and breaking into a work site that exploits underage immigrant laborers, and the film shows Ramasan trying to reconcile these impulses with his inner moral code.