Ararat
The subject of this film concerns a complex quest for truth in both the past and the present. Raffi, who returns to Canada with mysterious cargo in tow, is just on the verge of adulthood. For the customs officer David (Christopher Plummer) Raffi represents his last case before retirement. According to Raffi, the film canisters he’s carrying contain “additional” material prepared in Turkey for use by a Toronto film crew shooting a period film about the genocide of Armenians in 1915. It comes out, however, that the film being made by a famed Armenian director (Charles Aznavour) has already been completed. Why then did Raffi decide of his own accord to set out for the land of his ancestors? During the course of the interrogation the film combines both scenes of the filming and events which preceded Raffi and David’s chance meeting at the airport. Raffi struggles with memories of his father, a man who died as a terrorist, but also with his relationship to his mother, Ani (Arsinée Khanjian). An art historian, she specialises in the work of the great Armenian-bred abstract expressionist painter Arshile Gorky who as a child witnessed the massacre of the Armenian population. Another character seeking the truth is Raffi’s step-sister, Celia, who blames Ani for her own father’s death.