Blue Velvet
Thirty years have passed since viewers accepted David Lynch’s invitation to visit Lumberton and follow him on a dark excursion behind the spotless exteriors of the family houses of small-town America. Blue curtains, a severed human ear, Heineken, a voyeur’s view of violence and sex – these are among the elements of this cult postmodern crime drama.
Thirty years have passed since the first audiences were welcomed to Lumberton for a peek behind the spotless exteriors of the family houses of small-town America. And the view was shocking. Director David Lynch set carefully concealed evil in contrast to the dreamlike purity of love, thereby creating a work that quickly became a cult classic. The finding of a dismembered human ear is the pretext for a postmodern crime drama that ushers us into a world where student Jeffrey (played by the inimitable Kyle MacLachlan) becomes an unwitting voyeur, observing through the slats in a closet door the terror committed against beautiful singer Dorothy (Isabella Rossellini) by a sociopathic thug named Frank (the terrifyingly convincing Dennis Hopper). Jeffrey is ultimately rescued by Sandy, who is the only one able to offer him affection unfraught with perversion. When completed, Blue Velvet was summarily refused by so many American distributors that producer Dino De Laurentiis had to found his own distribution company so the film could be screened in theaters. The movie will be presented in its digitally restored version.