The Green Ray
The story of lonely Delphine, who tries to spend her vacation out of Paris, contemplates the possible hidden sense of our everyday wanderings. At the Venice IFF in 1986 director Eric Rohmer took the Golden Lion and the FIPRESCI Prize for this gentle comedy.
It’s June and all of Paris is off on vacation. A secretary named Delphine has two weeks free time ahead of her, but at the last moment a girlfriend backs out of their planned trip because she wants to spend time with her new boyfriend. Delphine is currently single, however, and going to Ireland with her parents doesn’t sound like much fun. Her friends invite her to Cherbourg, but she returns home after a few days lonelier and more depressed than before. Not even the opportunity of going to the Alps with her ex-boyfriend turns out well. In the end, she decides to wash her hopelessness away in the sea. But Delphine, by now already rather withdrawn, feels terrible among the crowd of tanned sunbathers. She does meet a young Swede, but she had imagined her vacation as one fling after another. Delphine then gives up, packs up and heads back to Paris to finish up her vacation. At the train station in Biarritz, however, a kindly-looking young man strikes up a conversation with her and points out a unique natural phenomenon: a green ray created at sunset over the sea. This gentle comedy, written by the director and his lead actress Marie Riviére, contemplates the possible hidden sense of our everyday wanderings. The director took the Golden Lion and the FIPRESCI Prize at Venice.