Madame Brouette
Though young, Mati dares to behave in a way unprecedented and unsanctioned in traditional Senegal. She behaves like an emancipated woman and strongly reacts against injustice. The film received a 2002 Silver Bear at Berlin.
Mati, nicknamed Madame Brouette, is a young energetic Senegalese woman who at a glance differs little from her female neighbours: they and their families are just trying to survive life in Sandaga shantytown. While her peers are resigned to their bitter fates, Mati is quick to rebel and express open disagreement whenever she comes across injustice. She bravely takes care of a woman beaten by her husband, and she herself divorces, determined to raise her daughter without help. She does not take kindly to limits, not even those set by her lover, and she even dares to realize her dream of owning a small French restaurant. Such rebellion, however, seems always to end in punishment…. The director skilfully avoids melodrama and offers a spectacle in which elements of ironic exaggeration, musical stylisation and an intentionally trivialized dramatization of reality are conveyed through the outlines of a lively work of emancipation propaganda. The film is also engaging as a spectacle with seemingly choreographed crowd scenes, which profits from the colour and ornamentality of the native dress and local environment.