Deserters and Pilgrims
A parable depicting evil in all its different forms, set against the backdrop of two world wars, and one day after a fictious nuclear catastrophe.
Juraj Jakubisko’s film Deserters and Pilgrims (Zbehovia a pútnici) was made at a time that the director cannot and does not wish to renounce. Footage capturing the state of the country and the mood of the people after Warsaw Pact troops invaded Czechoslovakia in August 1968 suddenly bursts onto the screen, though according to all prior indications the film was fiction. Thanks to this footage the original three film stories were joined into a cohesive whole. Today’s viewer cannot perhaps perceive the line dividing one story from another, the line between fiction and documentary; he or she merely groups the individual images into one grandiose metaphor of evil.
The inclusion of documentary passages into the film provoked government censors to lock it away. And to top it all off the negative disappeared. After such a long time no one believed that it would ever be found, but thanks to a lucky stroke of fate it recently turned up at Columbia Sony Pictures studio in Los Angeles. Now this film about the nature of evil is enjoying a renewed premiere.