Ford Transit
This gripping documentary introduces a young man named Rajai, one of the drivers of several hundred Ford Transit vans which connect, as an official taxi service, Ramalla with East Jerusalem. This impressive road movie is an original look at the Israeli-Palestinian conflict.
Hundreds of white Ford Transit vans, which were formerly used by the Israeli army, started being used as a taxi service connecting Ramalla with East Jerusalem. The only vehicle permitted to travel through the occupied territories, it is used daily by hundreds of passengers who are forced to leave their cars at barricades demarcating the well guarded area. The Palestinian director of this gripping documentary road movie selected one of the drivers – a young man named Rajai – to "star" in his film. He himself road shotgun with his camera pointed towards the passengers, recording comments on the topic of the Israeli-Palestinian conflict. He then interlinked them with shots of Rajai’s daily struggle behind the wheel, the passengers’ authentic reactions, and, as if by accident, snippets of the tense world surrounding the Ford’s route. This extraordinary film had its world premiere at the 2002 International Festival of Documentary Film in Amsterdam (IDFA), and was awarded the FIPRESCI Prize at the Thessaloniki documentary festival.