Documentary Films - Competition 2003 / 66 sezón / Slovak Republic 2003
A documentary film about the Košice swimming pool where history came to bathe. Seen through several stories which unfolded between the years 1936 and 2002, the film captures 66 seasons at the popular swimming pool, and the same number of years in the history of Central and Eastern Europe.
This documentary film about Stará plovárna (Old Swimming Pool) in Košice, where, in the words of the filmmaker, “…history came to bathe”, was made over the last three summer seasons. Seen through several stories which unfolded between the years 1936 and 2002, the film captures 66 seasons at the popular swimming pool, and also the same number of years in the history of Central and Eastern Europe. The film is supported by the reminiscences of several visitors to the “Čéháčko”, as the pool was known, which the film crew try to reconstruct years later. The swimming pool thus acquires another metaphysical dimension – it resembles a model of the world where, with greater intensity, private stories merge with universal history (for example, the bombing of Košice during the Second World War or the Russian invasion of 1968). Different generations of swimmers replaced one another over the course of the decades, only the craving for water as a place of absolute equality and also a source of security remains just as strong.