Amélia
Dazzling Montréal dance company La La La Human Steps is sheer virtuosity in choreographer/director Edouard Lock’s Amélia. They perform to a high energy score that combines evocative minimalism with lyrics from Lou Reed. The piece unfolds in a maple wood box set that seems to wrap itself around them.
Lauded as “pure virtuosity: abstract, exceptionally dense choreography,” the dazzling Montreal dance company La La La Human Steps premiered Amélia on stage in Prague in 2002. Here, director/choreographer Édouard Lock captures the essence of the work rather than documents it. His goal was to create a seamlessly flowing set of visual tableaux in a simple environment, altered only by lighting and camera angles. The maple-wood box set makes it seem as if the stage floor wraps itself around the dancers. Shot on super 16, the camera moved 360 degrees at times, necessitating some additional choreography to bring the dancers in and out of frame. The high-energy score for violin, cello, piano and voice combines evocative minimalism with lyrics from five of Lou Reed’s most famous songs for the Velvet Underground.