How I Killed a Saint
Viola returns home after several years spent in the United States. NATO peace-keeping forces are stationed in Macedonia (2001), a country plagued by violence and uncertainty. Her brother Kokan is heavily under the influence of patriotic dreams and hopes, whose fulfilment borders on terrorism. Viola’s parents, whose only joy is their “American daughter”, close their eyes to their family woes, and her grandfather, a former revolutionary, spends his time in front of the television without really understanding the reports he is watching. In such a situation, Viola cannot acknowledge the real reason for her return... Teona Strugar Mitevska, director and co-screenwriter, says of her feature debut: “There is nothing worse than coming home to the place you grew up and finding it ravaged by war. Seeing your childhood world totally destroyed and feeling like a stranger in the place you were born...” How I Killed a Saint is an autobiographical story, a debut produced by the sibling company Sisters and Brother Mitevski. Sister Labina plays the role of Viola in Teona’s debut, and brother Vuk is currently planning his own project.