The Fall of Berlin
The documentary film The Fall of Berlin traces the advance of Soviet forces from their repulsion of the German assault at Stalingrad to signing the capitulation of Germany in Berlin. In his celebrated historical chronicle, Raizman uses both Soviet and German newsreels, authentic responses and an additional commentary.
The documentary The Fall of Berlin traces the advance of Soviet forces from their repulsion of the German assault at Stalingrad to signing the capitulation of Germany in Berlin. In his celebrated historical chronicle, Raizman uses both Soviet and German newsreels, authentic responses and an additional commentary. The deathly silence before the attack and the nocturnal negotiations of the general staff alternate with deafening shots of the din of the war machine. After Berlin was taken on 25 April 1945, and frontline cameramen got through together with Soviet forces, the director was also able to focus for a while on the actions of individuals and the response of German civilians. They are forced to take down the barricades, but in parallel we also see them enthusiastically waving to their soldiers as they leave for the front; adopting a similar comparative role, we have shots of a Berlin destroyed by bombardment and a jubilant Moscow during a military parade. The film was screened again in Czechoslovak cinemas in 1968 under the title To Berlin!