An-Magritt
This tale of a proud and beautiful young woman unfolds in the harsh world of the 17th-century Norwegian countryside, in a region of ore mines and smelting furnaces. The orphaned An-Magritt must fight for her very survival in a violent male world. Hardened by drudgery and fate´s disfavour, she learns to handle herself like a man. But then someone unexpectedly arrives who is unlike any other man she has known, and she awakens to love.
The film is an adaptation of the well-known novel trilogy Bread of Night by Norwegian writer Johan Falkberget. The plot, set in the ravishing natural landscape of the Norwegian countryside, offers a slice of 17th-century life in a rugged region of ore mines and smelting furnaces. The heroine, An-Magritt, is a simple woman who thrives because of her beauty and her exceptional survival skills. The village of her birth is a harsh environment dominated by men; as an orphan girl it was all she could do just to survive. She learned to handle herself as a man in husbandry and trade, and even to read and write. Her hard life is full of daily drudgery and adversity, struggling against poverty, prejudice, and the natural elements. Then her unapproachable pride is broken by the arrival of a stranger - Johannes, a German scholar and builder of waterwheels. Charmed by his noble masculinity, An-Margitt experiences the power of love, but human malice and resentment can still do their work.